Gå til sideindhold

Om

Kreativt, internationalt miljø med mange fritidstilbud

 

GFU er på mange måder en unik skole. Udover den prøveforberedende undervisning vægtes kreativitet og der fokuseres på det internationale. Det betyder, at der ses på muligheder og ikke begrænsninger. Der er en fælles forståelse af at man som ung i Danmark, ikke kun skal lære de faglige ting i skolen, men at man for at blive et succesfuldt individ i dette samfund skal have flere dimensioner. Derfor er der et meget tæt samarbejde med Ungdomsskolens fritidsafdeling, hvor der er mange muligheder for at dyrke hobbies, blive udfordret og få nye kompetencer og relationer.

 

Introduktion til dansk skole- og ungdomskultur

 

GFU er for mange af eleverne, deres første skole i Danmark. Fælles for dem alle, er at det bliver deres base, det er på dette grundlag, at de på sigt skal bygge deres tilværelse i Danmark. På GFU er der derfor ikke kun fokus på det faglige, men i lige så stor grad på skolekulturen, på at blive klog på, hvordan det er at være ung i Danmark, og hvordan man bedst muligt kommer videre med en god ballast, så man er klar til at møde udfordringer og se muligheder. Der bliver derfor lagt vægt på, hvordan man er en god kammerat, hvordan man opfører sig i timerne og i sociale sammenhæng, at man har styr på sine ting og lektier, og at man er medansvarlig for egen læring. Alle disse områder hører med til at blive en god elev og et robust ungt menneske.

 

En ny start i et nyt land

 

En fælles præmis for alle GFU eleverne, er at de har ladt mange ting tilbage i deres hjemland. Det er der på skolen en stor forståelse for, livet hidtil ikke har været nemt. Der vil altid være et afsavn og for mange også en længsel tilbage til det kendte. Det er dog skolens helt klare mål, at give eleverne mulighed for at starte igen. Ikke starte forfra, men starte igen. De erfaringer og den viden de har med sig, bliver værdsat og det er på dette grundlag der bygges videre.

 

For alle der er en del af GFU, er det primære fokus at give disse elever de bedste muligheder i deres nye samfund. Det er helt klart en indsats som rækker ud over det faglige, men det er også erfaringen, at når eleverne forlader GFU, så tager de alle dimensionerne med sig, de bygger videre, de har fået udbygget deres viden, de har lært til og de er klar til at bygge endnu mere på. En god beskrivelse kan være at sige:

 



Senest opdateret 15.12.2020 13:35 af GMS
Apricore logo